Τα πρώτα πανιά εμφανίστηκαν στο Αιγαίο γύρω στα 1500 πΧ. Αυτό συνέβαλλε στην επιτάχυνση της εξέλιξης & εξάπλωσης του Ελληνικού πολιτισμού.
Με τα πρώτα αυτά ιστιοφόρα σκάφη, οι Ελληνες, έκαναν εξερευνητικά & εμπορικά ταξίδια, άνοιξαν νέους θαλάσσιους δρόμους, δημιούργησαν πολιτισμούς & επέδρασαν σε άλλους.
Από τότε μέχρι σήμερα, η ιστιοπλοϊα & το ιστιοπλοϊκό σκάφος βρίσκονται σε
μια συνεχή εξέλιξη & τελειοποίηση.
Τα ιστιοφόρα σκάφη πρωταγωνιστούν σε όλες τις μεγάλες ανακαλύψεις και στα σημαντικότερα ιστορικά γεγονότα από τους ιστορικούς χρόνους μέχρι σήμερα.
Ο μεγάλος Ελληνας θαλασσοπόρος Σάββας Γεωργίου ήταν ο πρώτος που επιχείρησε - και πέτυχε – το 1956, με την σύντροφό του, να κάνει το ταξίδι Αμερική – Πειραιά με το ιστιοπλοϊκό «Χαρά», ένα σκάφος 8.5μ χωρίς μηχανή & χωρίς κανένα ηλεκτρονικό βοήθημα ναυτιλίας ή επικοινωνίας! (διπλός ο άθλος: ναυτικός + συμβιακός)
Στο βιβλίο «το ταξίδι της Χαράς», (έκδοση: Αθηναϊκό κέντρο δημοσιότητας Ασπα Παπαδημητροπούλου) όπου ο Σάββας Γεωργίου, περιγράφει πολύ ωραία το ταξίδι από τις ΗΠΑ στον Πειραιά, τελειώνει: «....εσύ που είχες την καλοσύνη & την υπομονή να διαβάσεις αυτό το βιβλίο, πήγαινε στη θάλασσα, αν δεν έχεις πάει ακόμη. Θα λυτρωθείς. Ανάμεσα ουρανού και θάλασσας το μυαλό σου θα λαμπικάρει. Θα νοιώσεις ελεύθερος. Πήγαινε.....». (κάτι παραπάνω από μας θα κατάλαβε ο «καπτασάββας» εκεί έξω.....)
Ο Ελληνας θαλασσαπόρος Νίκος Βαρτζίκος ήταν ο πρώτος που έκανε, το 1988, το ταξίδι Νόρφολκ (ΗΠΑ) - Σάμος, μόνος του, με ένα ιστιοπλοϊκό σκάφος 12μ, χωρίς στάση & χωρίς να χρησιμοποιήσει – αν και διέθετε – μηχανή