Δεν υπάρχει χειρότερο πράγμα να ξυπνάς στις 3 τα χαράματα, μετά από μια δύσκολη μέρα στη θάλασσα, και να ανακαλύπτεις ότι η άγκυρα έχει ξεσύρει και το σκάφος έχει πλησιάσει επικίνδυνα σε άλλα σκάφη ή ακόμα χειρότερα στα βράχια. Πόσο μάλλον να γυρίζεις από τη βόλτα για να ανακαλύψεις ότι το σκάφος λείπει ή να το βρεις προσαραγμένο στην παραλία ή καρφωμένο στα βράχια. Όσο και αν ακούγονται απίθανα, τα σενάρια αυτά δεν είναι καθόλου δύσκολο να γίνουν πραγματικότητα. Το μόνο που χρειάζεται είναι μια κακή αγκυροβολία.
Στο άρθρο αυτό θα δούμε συνοπτικά τις βασικές αιτίες που
μπορεί να ξεσύρει μια άγκυρα και τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε.
Αυξήθηκε η ένταση ή άλλαξε η διεύθυνση του αέρα
Το σκάφος μπορεί να ξεσύρει ακόμα και όταν έχουμε φουντάρει σωστά με τον κατάλληλο τύπο και με το σωστό μέγεθος άγκυρας. Υπάρχουν κυρίως τρεις λόγοι που μπορεί να ξεσύρει το σκάφος: Αν δεν πιάσει σωστά η άγκυρα στο βυθό, ή ο βυθός είναι ελώδης και δεν κρατάει. Αν ανέβηκε η ένταση του ανέμου και με το κύμα η άγκυρα ξεκόλλησε από το βυθό και παρασύρεται μαζί με το σκάφος.
Φουντάροντας 2 άγκυρες σε σχήμα V διπλασιάζουμε την ασφάλειά μας, καταρχήν γιατί λογικά θα χρησιμοποιήσουμε δύο διαφορετικούς τύπους άγκυρας, και ακόμα γιατί το σκάφος δεν μπορεί να φέρει βόλτες γύρω από τον άξονά του. Επίσης, η δύναμη μοιράζεται σε δύο συνιστώσες και υπό γωνία και άρα δεν επηρεάζεται σημαντικά από αλλαγές στην διεύθυνση του ανέμου. Σε ακραίες περιπτώσεις μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ακόμα και τρεις άγκυρες.
Στενότητα χώρου
Η στενότητα είναι κάτι σχετικό. αν υπάρχει αρκετός χώρος, το ασφαλέστερο είναι να φουντάρουμε δύο άγκυρες σε σχήμα V όπως είδαμε προηγουμένως. Η ιδανική γωνία μεταξύ τους είναι από 90 έως 180 μοίρες. Όσο πιο ανοιχτά τόσο λιγότερο θα μετακινείται το σκάφος, αλλά τόσο μεγαλύτερες άγκυρες χρειάζονται. Με αυτό τον τρόπο η πλώρη θα παραμένει σταθερή αλλά η πρύμνη θα είναι ελεύθερη να γυρίζει. Για επιπλέον ασφάλεια ή όταν έχουμε ενδείξεις ότι ο καιρός γυρίζει μπορούμε να ασφαλίσουμε την πρύμνη του σκάφους δένοντας έξω σε κάποιο σταθερό αντικείμενο με μια πρυμάτσα .Σε περίπτωση που γυρίσει ο καιρός στην μπάντα, η ρεστία θα είναι πολύ έντονη αφού το σκάφος δεν θα μπορεί να γυρίσει την πλώρη στον καιρό.
Την πήρε το ρεύμαΣυνήθως μέσα σε όρμους και φυσικά λιμάνια υπάρχουν ρεύματα, μερικές φορές πολύ ισχυρά τα οποία μπορεί να μην ακολουθούν την κατεύθυνση του ανέμου. Έτσι, ενώ νομίζουμε ότι έχουμε φουντάρει με πλώρη στον καιρό, το ρεύμα παρασύρει το σκάφος αντίθετα με αποτέλεσμα να βρεθεί η άγκυρα ανάποδα. Επίσης αν βρισκόμαστε σε στενό όρμο ή με άλλα σκάφη μαζί, πρέπει να υπολογίσουμε το χώρο μας σε περίπτωση που το ρεύμα μας γυρίσει.
Λάθος τύπος ή μικρή άγκυραΥπάρχουν 4 βασικοί τύποι άγκυρας με αρκετές παραλλαγές ο καθένας: Η Bruce, CQR, Danforth και του Ναυαρχείου. Καλό είναι να υπάρχουν τουλάχιστον οι τρεις πρώτες, η μία να είναι μεγαλύτερη από τις άλλες, μεγαλύτερη και από αυτή που προτείνει ο κατασκευαστής. Μεγαλύτερη πρέπει να είναι αυτή που θα χρησιμοποιείται πιο συχνά.
Στο άρθρο αυτό θα δούμε συνοπτικά τις βασικές αιτίες που
μπορεί να ξεσύρει μια άγκυρα και τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε.
Αυξήθηκε η ένταση ή άλλαξε η διεύθυνση του αέρα
Το σκάφος μπορεί να ξεσύρει ακόμα και όταν έχουμε φουντάρει σωστά με τον κατάλληλο τύπο και με το σωστό μέγεθος άγκυρας. Υπάρχουν κυρίως τρεις λόγοι που μπορεί να ξεσύρει το σκάφος: Αν δεν πιάσει σωστά η άγκυρα στο βυθό, ή ο βυθός είναι ελώδης και δεν κρατάει. Αν ανέβηκε η ένταση του ανέμου και με το κύμα η άγκυρα ξεκόλλησε από το βυθό και παρασύρεται μαζί με το σκάφος.
Φουντάροντας 2 άγκυρες σε σχήμα V διπλασιάζουμε την ασφάλειά μας, καταρχήν γιατί λογικά θα χρησιμοποιήσουμε δύο διαφορετικούς τύπους άγκυρας, και ακόμα γιατί το σκάφος δεν μπορεί να φέρει βόλτες γύρω από τον άξονά του. Επίσης, η δύναμη μοιράζεται σε δύο συνιστώσες και υπό γωνία και άρα δεν επηρεάζεται σημαντικά από αλλαγές στην διεύθυνση του ανέμου. Σε ακραίες περιπτώσεις μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ακόμα και τρεις άγκυρες.
Στενότητα χώρου
Η στενότητα είναι κάτι σχετικό. αν υπάρχει αρκετός χώρος, το ασφαλέστερο είναι να φουντάρουμε δύο άγκυρες σε σχήμα V όπως είδαμε προηγουμένως. Η ιδανική γωνία μεταξύ τους είναι από 90 έως 180 μοίρες. Όσο πιο ανοιχτά τόσο λιγότερο θα μετακινείται το σκάφος, αλλά τόσο μεγαλύτερες άγκυρες χρειάζονται. Με αυτό τον τρόπο η πλώρη θα παραμένει σταθερή αλλά η πρύμνη θα είναι ελεύθερη να γυρίζει. Για επιπλέον ασφάλεια ή όταν έχουμε ενδείξεις ότι ο καιρός γυρίζει μπορούμε να ασφαλίσουμε την πρύμνη του σκάφους δένοντας έξω σε κάποιο σταθερό αντικείμενο με μια πρυμάτσα .Σε περίπτωση που γυρίσει ο καιρός στην μπάντα, η ρεστία θα είναι πολύ έντονη αφού το σκάφος δεν θα μπορεί να γυρίσει την πλώρη στον καιρό.
Την πήρε το ρεύμαΣυνήθως μέσα σε όρμους και φυσικά λιμάνια υπάρχουν ρεύματα, μερικές φορές πολύ ισχυρά τα οποία μπορεί να μην ακολουθούν την κατεύθυνση του ανέμου. Έτσι, ενώ νομίζουμε ότι έχουμε φουντάρει με πλώρη στον καιρό, το ρεύμα παρασύρει το σκάφος αντίθετα με αποτέλεσμα να βρεθεί η άγκυρα ανάποδα. Επίσης αν βρισκόμαστε σε στενό όρμο ή με άλλα σκάφη μαζί, πρέπει να υπολογίσουμε το χώρο μας σε περίπτωση που το ρεύμα μας γυρίσει.
Λάθος τύπος ή μικρή άγκυραΥπάρχουν 4 βασικοί τύποι άγκυρας με αρκετές παραλλαγές ο καθένας: Η Bruce, CQR, Danforth και του Ναυαρχείου. Καλό είναι να υπάρχουν τουλάχιστον οι τρεις πρώτες, η μία να είναι μεγαλύτερη από τις άλλες, μεγαλύτερη και από αυτή που προτείνει ο κατασκευαστής. Μεγαλύτερη πρέπει να είναι αυτή που θα χρησιμοποιείται πιο συχνά.