Όταν σχεδιάζουμε τις καλοκαιρινές μας διακοπές που συνήθως διαρκούν αρκετές ημέρες, κάνουμε κάποια προετοιμασία και κάποιους ελέγχους στο σκάφος. Η προετοιμασία αυτή αφορά κυρίως τα μηχανικά μέρη και την εξαρτία. Για να απολαμβάνουμε όμως και κάποια σχετική άνεση που αυξάνει την ποιότητα ζωής μέσα στο σκάφος πρέπει να φροντίσουμε και κάποια άλλα θέματα περισσότερο λειτουργικά. Κάθε κατασκευαστής έχει προνοήσει ώστε οι προμήθειες του σκάφους σε νερό και αποθηκευτικούς χώρους να είναι αρκετές για ολιγοήμερες διακοπές μακριά από τον πολιτισμένο κόσμο και τις ανέσεις του λιμανιού. Γι' αυτό και τα ελληνικά νησιά είναι ο ιστιοπλοϊκός παράδεισος, τόσο όμορφα, τόσο διαφορετικά και όμως τόσο κοντά το ένα στο άλλο.
Όταν όμως αποφασίσουμε πιο παρατεταμένες διακοπές στην γαλήνη των παραδεισένιων ελληνικών νησιών που
είναι λιγότερο τουριστικά και κατά συνέπεια προσφέρουν και λιγότερες ευκολίες στα σκάφη, μπορούμε να πάρουμε κάποια μέτρα ώστε να μη χάσουμε την άνεσή μας επειδή λόγου χάρη μας τελειώνει το νερό ή πρέπει να κάνουμε προμήθειες. Σημειωτέον δε ότι πολλά ακριτικά ελληνικά νησιά δεν διαθέτουν νερό στα λιμάνια σε μόνιμη εγκατάσταση, ούτε και τα γνωστά σούπερ-μάρκετ που βρίσκει κανείς ότι επιθυμήσει.
Ας δούμε λοιπόν πως μπορούμε να κάνουμε το σκάφος μας πιο "αυτόνομο":
Περισσότεροι αποθηκευτικοί χώροι για νερό και καύσιμα. Τα επιπλέον καύσιμα, ειδικά την καλοκαιρινή περίοδο που είναι πιο πιθανό να συναντήσουμε άπνοια, είναι απαραίτητα για να μην βρεθούμε προ απροόπτου. Το νερό επίσης είναι ίσως ο πιο σημαντικός παράγοντας που μπορεί να μας χαλάσει μια κρουαζιέρα. Υπολογίστε περίπου 5 λίτρα νερού ανά άτομο την ημέρα.
Καλώδιο παροχής ρεύματος από το λιμάνι με αρκετό μήκος ώστε να μην χρειάζεται να λειτουργεί η μηχανή για να φορτίζει τις μπαταρίες.
Σωλήνες νερού μεγάλου μήκους, εύκαμπτες οι οποίες μαζεύουν σε κουλούρα. Ο χώρος που πιάνουν είναι ασήμαντος, αλλά όταν ξεδιπλωθούν φτάνουν σε πολλές δεκάδες μέτρα. Επίσης όταν τις μαζεύουμε δεν συγκρατούν καθόλου νερό.
Τουλάχιστον τρεις άγκυρες (μία CQR, μία Bruce και μία Danforth) για κάθε τύπο βυθού. Μία από αυτές θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη από το κανονικό για περιπτώσεις κακοκαιρίας, αλλά και μια μικρότερη για να μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν δεύτερη.
Μπαταρίες με περισσότερα Αμπερώρια . Και μια επιπλέον μπαταρία. Όσο πιο καινούργιο είναι το σκάφος τόσο πιο πολύ ηλεκτρική ενέργεια χρησιμοποιεί. Υπολογίστε επίσης ό,τι επιπλέον εξοπλισμό έχετε εγκαταστήσει (ραδιο/τηλεοραση), όργανα, αντλίες (κλπ) πως καταναλώνει περισσότερο ρεύμα.
Μετατροπέας του συνεχούς ρεύματος της μπαταρίας σε εναλλασσόμενο 220 V ώστε να δουλεύουν οι ηλεκτρικές συσκευές του σπιτιού.
Ειναι χρήσιμες οι ηλιακές κυψέλες ή μια ανεμογεννήτρια
Αν οι ανάγκες είναι πολύ μεγάλες, ίσως να χρειάζεται και μια κανονική γεννήτρια καυσίμου.
Κάποιο εύκολο σύστημα ανέλκυσης/καθέλκυσης για το dinghy, ενδεχομένως με γερανό ή με χρήση του σπινακόξυλου και ενός μανταριού.
Επίσης αν δεν υπάρχει ήδη, σκάλα για να ανεβαίνει κανείς από τη θάλασσα εύκολα.
Ένα καλό dinghy, μια καλή εξωλέμβια και φυσικά κουπιά.
Σύνεργα ψαρέματος όπως πχ συρτή, πετονιές, ψαροντούφεκο και μάσκες και καλάμι.
Τέντα για το κόκπτιτ και ενδεχομένως μια δεύτερη για την πλώρη. Οι τέντες καλό είναι να έχουν και πλαϊνά ώστε να προφυλάσσουν από τον ήλιο το πρωί και το απόγευμα. Με τις τέντες δροσίζεται και το εσωτερικό του σκάφους.
Καλός εξαερισμός. Υπάρχουν ειδικές ανεμοπαγίδες (windscoops) από ελαφρύ ύφασμα που εγκαθίστανται πάνω από το πλωριό hatch.
Έλεγχος της μόνωσης του ψυγείου ώστε να αποδίδει περισσότερο και να καταναλώνει λιγότερη ενέργεια.
Καλός εξαερισμός στις ντουλάπες και στα σημεία που δεν υπάρχουν φινιστρίνια, ώστε να έχουν χαμηλότερη θερμοκρασία. Επίσης, φρούτα και λαχανικά καλό είναι να φυλάσσονται σε δίχτυ ή σε ανοιχτούς χώρους που να αερίζονται καλά.
Ένα μπίμινι που να μην εμποδίζει τη μάτσα είναι επίσης καλή ιδέα για όσο ταξιδεύουμε, αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σαν προέκταση της τέντας.
Περισσότερος χώρος για τρόφιμα και πόσιμο νερό. Κάποια ντουλάπια ή αποθηκευτικοί χώροι επιπλέον πρέπει να αφιερωθούν στην αποθήκευση τροφίμων.
Απορρυπαντικά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν με θαλασσινό νερό, είτε για καθαρισμό του σκάφους και των σκευών είτε προσωπικής υγιεινής.
Έξτρα φιάλη γκαζιού. Αν υπάρχουν ήδη δύο, πρέπει να προστεθεί και μία τρίτη.
Μία άνετη πασαρέλα ειδικά για τις κρουαζιέρες θα κάνει τη ζωή πιο εύκολη.
Roller-Reefing τζένοα καθώς και single-line-reefing για τη μαίστρα για εύκολο μουδάρισμα είναι και πιο εύκολα στο χειρισμό και απαιτούν και λιγότερο πλήρωμα. Προσωπικά δε θα συνιστούσα roller στη μαίστρα γιατί τα θεωρώ περισσότερο πηγή προβλήματος παρά ευκολία. Άλλωστε με τη χρήση lazy-jacks ή παρόμοιου συστήματος η μαίστρα μαζεύεται πανεύκολα.
Αυτόματος πιλότος και ενδεχομένως και ανεμοπιλότος για τα μεγάλα ταξίδια. Επίσης, αν δεν υπάρχουν ήδη, plotter, radar, navtex και wetherfax κάνουν την κρουαζιέρα σε άγνωστα μέρη πιο ασφαλή.
Έλεγχος των εργαλείων και των ανταλλακτικών που οπωσδήποτε πρέπει να έχουμε πάντα στο σκάφος.
Κινητό τηλέφωνο και αν υπάρχει δυνατότητα, δορυφορικό τηλέφωνο ώστε να μην χάνουμε την επαφή με τους δικούς μας όσο είμαστε σε κρουαζιέρα.
Όταν όμως αποφασίσουμε πιο παρατεταμένες διακοπές στην γαλήνη των παραδεισένιων ελληνικών νησιών που
είναι λιγότερο τουριστικά και κατά συνέπεια προσφέρουν και λιγότερες ευκολίες στα σκάφη, μπορούμε να πάρουμε κάποια μέτρα ώστε να μη χάσουμε την άνεσή μας επειδή λόγου χάρη μας τελειώνει το νερό ή πρέπει να κάνουμε προμήθειες. Σημειωτέον δε ότι πολλά ακριτικά ελληνικά νησιά δεν διαθέτουν νερό στα λιμάνια σε μόνιμη εγκατάσταση, ούτε και τα γνωστά σούπερ-μάρκετ που βρίσκει κανείς ότι επιθυμήσει.
Ας δούμε λοιπόν πως μπορούμε να κάνουμε το σκάφος μας πιο "αυτόνομο":
Περισσότεροι αποθηκευτικοί χώροι για νερό και καύσιμα. Τα επιπλέον καύσιμα, ειδικά την καλοκαιρινή περίοδο που είναι πιο πιθανό να συναντήσουμε άπνοια, είναι απαραίτητα για να μην βρεθούμε προ απροόπτου. Το νερό επίσης είναι ίσως ο πιο σημαντικός παράγοντας που μπορεί να μας χαλάσει μια κρουαζιέρα. Υπολογίστε περίπου 5 λίτρα νερού ανά άτομο την ημέρα.
Καλώδιο παροχής ρεύματος από το λιμάνι με αρκετό μήκος ώστε να μην χρειάζεται να λειτουργεί η μηχανή για να φορτίζει τις μπαταρίες.
Σωλήνες νερού μεγάλου μήκους, εύκαμπτες οι οποίες μαζεύουν σε κουλούρα. Ο χώρος που πιάνουν είναι ασήμαντος, αλλά όταν ξεδιπλωθούν φτάνουν σε πολλές δεκάδες μέτρα. Επίσης όταν τις μαζεύουμε δεν συγκρατούν καθόλου νερό.
Τουλάχιστον τρεις άγκυρες (μία CQR, μία Bruce και μία Danforth) για κάθε τύπο βυθού. Μία από αυτές θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη από το κανονικό για περιπτώσεις κακοκαιρίας, αλλά και μια μικρότερη για να μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν δεύτερη.
Μπαταρίες με περισσότερα Αμπερώρια . Και μια επιπλέον μπαταρία. Όσο πιο καινούργιο είναι το σκάφος τόσο πιο πολύ ηλεκτρική ενέργεια χρησιμοποιεί. Υπολογίστε επίσης ό,τι επιπλέον εξοπλισμό έχετε εγκαταστήσει (ραδιο/τηλεοραση), όργανα, αντλίες (κλπ) πως καταναλώνει περισσότερο ρεύμα.
Μετατροπέας του συνεχούς ρεύματος της μπαταρίας σε εναλλασσόμενο 220 V ώστε να δουλεύουν οι ηλεκτρικές συσκευές του σπιτιού.
Ειναι χρήσιμες οι ηλιακές κυψέλες ή μια ανεμογεννήτρια
Αν οι ανάγκες είναι πολύ μεγάλες, ίσως να χρειάζεται και μια κανονική γεννήτρια καυσίμου.
Κάποιο εύκολο σύστημα ανέλκυσης/καθέλκυσης για το dinghy, ενδεχομένως με γερανό ή με χρήση του σπινακόξυλου και ενός μανταριού.
Επίσης αν δεν υπάρχει ήδη, σκάλα για να ανεβαίνει κανείς από τη θάλασσα εύκολα.
Ένα καλό dinghy, μια καλή εξωλέμβια και φυσικά κουπιά.
Σύνεργα ψαρέματος όπως πχ συρτή, πετονιές, ψαροντούφεκο και μάσκες και καλάμι.
Τέντα για το κόκπτιτ και ενδεχομένως μια δεύτερη για την πλώρη. Οι τέντες καλό είναι να έχουν και πλαϊνά ώστε να προφυλάσσουν από τον ήλιο το πρωί και το απόγευμα. Με τις τέντες δροσίζεται και το εσωτερικό του σκάφους.
Καλός εξαερισμός. Υπάρχουν ειδικές ανεμοπαγίδες (windscoops) από ελαφρύ ύφασμα που εγκαθίστανται πάνω από το πλωριό hatch.
Έλεγχος της μόνωσης του ψυγείου ώστε να αποδίδει περισσότερο και να καταναλώνει λιγότερη ενέργεια.
Καλός εξαερισμός στις ντουλάπες και στα σημεία που δεν υπάρχουν φινιστρίνια, ώστε να έχουν χαμηλότερη θερμοκρασία. Επίσης, φρούτα και λαχανικά καλό είναι να φυλάσσονται σε δίχτυ ή σε ανοιχτούς χώρους που να αερίζονται καλά.
Ένα μπίμινι που να μην εμποδίζει τη μάτσα είναι επίσης καλή ιδέα για όσο ταξιδεύουμε, αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σαν προέκταση της τέντας.
Περισσότερος χώρος για τρόφιμα και πόσιμο νερό. Κάποια ντουλάπια ή αποθηκευτικοί χώροι επιπλέον πρέπει να αφιερωθούν στην αποθήκευση τροφίμων.
Απορρυπαντικά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν με θαλασσινό νερό, είτε για καθαρισμό του σκάφους και των σκευών είτε προσωπικής υγιεινής.
Έξτρα φιάλη γκαζιού. Αν υπάρχουν ήδη δύο, πρέπει να προστεθεί και μία τρίτη.
Μία άνετη πασαρέλα ειδικά για τις κρουαζιέρες θα κάνει τη ζωή πιο εύκολη.
Roller-Reefing τζένοα καθώς και single-line-reefing για τη μαίστρα για εύκολο μουδάρισμα είναι και πιο εύκολα στο χειρισμό και απαιτούν και λιγότερο πλήρωμα. Προσωπικά δε θα συνιστούσα roller στη μαίστρα γιατί τα θεωρώ περισσότερο πηγή προβλήματος παρά ευκολία. Άλλωστε με τη χρήση lazy-jacks ή παρόμοιου συστήματος η μαίστρα μαζεύεται πανεύκολα.
Αυτόματος πιλότος και ενδεχομένως και ανεμοπιλότος για τα μεγάλα ταξίδια. Επίσης, αν δεν υπάρχουν ήδη, plotter, radar, navtex και wetherfax κάνουν την κρουαζιέρα σε άγνωστα μέρη πιο ασφαλή.
Έλεγχος των εργαλείων και των ανταλλακτικών που οπωσδήποτε πρέπει να έχουμε πάντα στο σκάφος.
Κινητό τηλέφωνο και αν υπάρχει δυνατότητα, δορυφορικό τηλέφωνο ώστε να μην χάνουμε την επαφή με τους δικούς μας όσο είμαστε σε κρουαζιέρα.